MENU Cultuur in Oost

Programma Filmfestival: Oorlog en Verzet

LOCKE - Parterrelokaal : OORLOG en VERZET

        BLOK= 1 11.30 - 13.00

-Studentenverzet aan de Maliebaan (15 min)    regie Hatice Karabacak

De Maliebaan in Utrecht is tijdens de oorlog het bolwerk van de Duitsers en de NSB'ers. Aan diezelfde Maliebaan woont onze verzetsheld Frits Jordens. Samen met anderen redt hij vele kinderen.

-Beladen treinen (24 min)    regie Roel Wijngaards de Mey

Documentaire over de rol van de Nederlandse Spoorwegen bij de deportatie van Joden tijdens de 2de Wereldoorlog

-Omdat hun hart sprak (46 min)    regie Roel oostra

Met goedkeuring van de Duitse autoriteiten richtten de Utrechtse studenten Trui van Lier en Jet Berdenis van Berlekom in 1940 een crèche op voor buitenechtelijke kinderen van Duitse soldaten. In werkelijkheid werden in het pand aan de Prins Hendriklaan steeds meer Joodse kinderen opgevangen.
De documentaire ‘Omdat hun hart sprak’ vertelt het verhaal over hoe Trui en Jet met hun ‘kindjeshaven’ onopgemerkt tweehonderd baby’s en peuters behoedden voor de dood.

        PAUZE   BLOK 2 13.15 - 15.15

-Achter de Maliebaan (27 min)    regie Marijke Vreeburg

Documentaire over het dagelijks leven in de straten rondom de Maliebaan . De hoofdpersonen waren kind, puber of jong volwassene in de oorlog maar weten zich nog goed te herinnerne wat het betekende om achter de Maliebaan, toen ook wel ‘Nazibaan” genoemd , op te groeien.

-Arts in Oorlog (12 min)     regie Paul Gadellaa

Nog in leven zijnde artsen vertellen over hun ervaringen tijdens de Tweede Wereld Oorlog waarin zijn ook de vijand moesten behandelen.

-van Rossem vertelt: Mussert (21 min)    regie Erwin Raasveld

In het spoor van Mussert bezoekt Maarten van Rossem plekken die te maken hebben met de gehate NSB-leider, van oorsprong waterstaatkundige met een opmerkelijk liefdesleven.


-Het misdrijf van Abraham Prins (51 min)    regie Marcel Prins

De Jood Abraham Prins loopt door een park dat voor Joden verboden is, om de trein te kunnen halen. Een overijverige agent maakt proces verbaal op en Prins krijgt een oproep om zich te melden. Hij geeft daar gehoor aan om zijn niet-joodse vrouw en kinderen niet in gevaar te brengen. Abraham Prins wordt gevangengenomen, naar Westerbork getransporteerd en uiteindelijk in Auschwitz vergast. Zijn kleinzoon, filmmaker
Marcel Prins uit Utrecht Oost vertelt het indringende levensverhaal van zijn grootvader door aan zijn twee opgroeiende kinderen. Er is rond het leven en de dood van Abraham Prins een leemte in het familiegeheugen ontstaan. Hoe kwam hij precies aan zijn einde en vooral: wat ging eraan vooraf?


        PAUZE  BLOK 3 15.30 - 17.15

-ik Ex bunker (6 min) - regie Peter Paul van der Houven


een 2e Wereldoorlog monument in het Wilhelminapark.
Ik ben niet altijd EXbunker geweest. Ik heb een duistere geschiedenis. In een eerder leven was ik
een bomvrije (ständiger) commandobunker van het type 668, geschikt voor 6 personen. Ik ben
gebouwd in 1943, in het laatste bunkerbouwprogramma van de Duitse Wehrmacht tijdens de
Tweede Wereldoorlog. Nu wil ik mijn verhaal vertellen. De film “EXbunker en de Tweede
Wereldoorlog” geeft inzicht in mijn verleden, mijn rol in de Tweede Wereldoorlog en mijn
historische betekenis voor Utrecht en het Wilhelminapark.

-Verborgen, niet vergeten    regie Tie van der Horst

Een reis langs plaatsen die nog altijd een verhaal bewaren over Utrecht en de Tweede Wereldoorlog. Onder andere het Rosarium in Utrecht, waar een monument staat voor de 11 verzetsstrijders die op 7 mei 1945 de dood vonden tijdens een confrontatie met de Duitse bezetters. Ook verhalen van de bloedbaan achter de Berenkuil Fort de Bilt, een keurige Allee Maliebaan Utrecht, Appèl van de verdoemden kamp Amersfoort, de Duivelsberg Rhenen en het Spoorwegmuseum Utrecht.

-Tulip Time: opkomst en teloorgang van Trio Lescano (53 min)   regie: Marco de Stefanis & Tonino Boniotti

Het Trio Lescano, bestaande uit drie Joods Nederlandse meisjes, was de grootste hitmaker van de Italiaanse fascistische tijd. Wat gebeurt er met het Trio Lescano als ze op het hoogtepunt van hun roem worden geconfronteerd met de dreiging van het opkomende fascisme?